Virksomheder skaber forretning i cirkulært fællesskab

25.03.2021

Antallet af virksomheder i the Circular Coffee Community vokser støt, og nu begynder de første løsninger og forretningsmodeller for alvor at spire. Det cirkulære kaffefællesskab, der er grundlagt af Peter Larsen Kaffe og svenske Löfbergs, vil gøre kaffe 100 procent cirkulær.

I 2030 skal kaffe være en 100 procent cirkulær ressource. Det er målet med the Circular Coffee Community og en skærende kontrast til nu, hvor under 1 procent af kaffens næringsværdi bliver udnyttet. Den fulde udnyttelse af planten skal fordoble indtjeningen i hele kaffens værdikæde.

Ny næring til højere ambitioner
De visioner har blandt andre Daka ReFood og det økologiske venue Volkerts Fylke tilsluttet sig. Sammen med Peter Larsen Kaffe har de indledt et konkret samarbejde inden for rammerne af the Circular Coffee Community. Peter Larsen Kaffe leverer kaffe til Volkerts Fylke, der sorterer det brugte kaffegrums fra, hvorefter Daka ReFood henter det og producerer energi og gødning af det.

Virksomhedernes cirkulære ambitioner får ny næring i takt med deres engagement i fællesskabet.

“Vi arbejder for at få så stor værdi som muligt ud af madaffaldet. Vi er godt i gang, men det er helt sikkert kun begyndelsen,” siger Lars Brødsgaard, der er Business Unit Director hos Daka ReFood.

For Volkerts Fylke ligger fællesskabet og forretningsmulighederne i Circular Coffee Community også lige til højrebenet, fortæller Jimi Kristensen, en af grundlæggerne af det økologiske venue.

“Vi har en klar holdning til de råvarer og ressourcer, vi bruger. Når virksomheder vælger at holde deres arrangementer hos os, er det noget af det, vi bliver valgt på, og dermed er det også økonomisk bæredygtigt for os,” siger han.

Bæredygtighed på alle bundlinjer
Volkerts Fylke er på vej til også at samarbejde med virksomheden Micro-Greens, der kan udnytte den næringsrige kaffegrums i sin bæredygtige dyrkning af spire-grønt, fortæller Jimi Kristensen.

“Det er derfor, fællesskabstanken bag Circular Coffee Community er så fed. Det er virksomheder, der på kryds og tværs af brancher og industrier kan udvikle hinandens forretninger og skabe nye løsninger, der både er miljømæssigt og økonomisk bæredygtige,” siger han.

Ifølge Lars Aaen Thøgersen, udviklings- og kommunikationschef i Peter Larsen Kaffe og Chief Innovation and Circular Transformation Officer i Löfbergs, er det netop idéen med fællesskabet.

“Vi har en fælles forpligtelse til at udnytte naturens ressourcer optimalt og cirkulært. Vores primære produkt er kaffe, men vi ved, at kaffeplanten rummer masser af potentiale og nytteværdi udover det, vi i Peter Larsen Kaffe, er eksperter i at udnytte. Derfor har vi brug for fællesskabet, hvis vi skal leve op til vores målsætning om at blive 100 % cirkulære,” forklarer han.

Lars Aaen Thøgersen understreger, at Circular Coffee Community arbejder for bæredygtighed på alle bundlinjer, både økonomisk, miljømæssigt og socialt:

“Det her er ikke et velgørenheds-fællesskab. Deltagerne kan se både det forretnings- og bæredygtighedsmæssige potentiale i at arbejde for cirkulære løsninger.”

De første konkrete produkter, som er udviklet inden for rammerne af Circular Coffee Community, er også på vej ud til virksomheder og forbrugere i form af bl.a. hudpleje- og kosmetikprodukter.

 

Pressemeddelelse udsendt af: Peter Larsen Kaffe 

 

FAKTA

Om Circular Coffee Community

CCC er et fællesskab af virksomheder, forskere, farmere og forbrugere, der sammen arbejder for at opdage og udnytte kaffeplantens fulde, cirkulære potentiale og eliminere alt spild relateret til kaffe. I dag udnytter vi under 1 % af kaffeplantens næringsrige indhold af bl.a. proteiner, fedtsyrer og antioxidanter, når vi brygger en kop kaffe. Ambitionen i Circular Coffee Community er, at det tal skal være 100 %.
Se mere på circularcoffeecommunity.com

Om Volkerts Fylke

Volkerts Fylke er et moderne, økologisk venue for møder, konferencer, koncerter, fester og andre arrangementer. Volkerts Fylke har til huse i et tidligere uldspinderi i hjertet af Kolding med plads til op til 350 siddende gæster og driver desuden restaurant, festivaller og andre events.
Se mere på volkerts.dk

Om Daka ReFood

Daka ReFood indsamler madaffald i hele Danmark og genanvender det til at producere grøn energi, næringsrig gødning og biodiesel. Virksomheden står bag REFOOD-mærket – en certificeringsordning for virksomheder og organisationer i fødevare- og servicesektoren, som gør en indsats mod madspild og for genanvendelse.
Se mere på refood.dk

Om Peter Larsen Kaffe

Peter Larsen Kaffe er, ligesom moderkoncernen, svenske Löfbergs, grundlagt i starten af forrige århundrede. Begge virksomheder har årtiers tradition for at udvikle og fremme bæredygtig dyrkning, produktion og forbrug af kaffe.
Se mere på peterlarsenkaffe.dk

 

 

Tilbage

keyboard_arrow_up