Fokus på madaffald fra Oslo til Frederikshavn

03.02.2020

Madspild er kommet i fokus i alle dele af samfundet og skibstrafikken er ikke en undtagelse.

Som en del af Stena Lines bæredygtige fokusområde ”Ansvarligt Forbrug”, er det en strategi at bevæge sig i retning af en mere bæredygtig håndtering af fødevarer og madspild ombord på færgerne. I 2018 startede Stena Line et projekt ombord på Stena Saga (Frederikshavn – Oslo færgeruten) med formål at reducere madspild, være mere miljøbevidste og endeligt at certificere Stena Saga i forhold til madspildshåndtering.

”Jeg er stolt over at sige, at vi er lykkedes med disse mål på under et år! Det er lykkedes os at reducere vores madspild markant ved blandt andet at veje vores spild således, at køkkenet ombord kan optimere forbruget og portionerne.” Fortæller Kenneth Hardam – Port Service Manager Denmark – Stena Line

En værdifuld investering med positivt afkast i længden

En afgørende faktor for at kunne lykkedes med de gode resultater så hurtigt skyldes flere parametre.

”Der har f.eks. været to affaldsspande placeret på en vægt. Før medarbejderne smider mad ud, skal man så indtaste, hvilken type affald det er på en tilsluttet tablet. Dette er både en god guide og indikation for køkkenet i forhold til balancering af korrekt indkøb” forklarer Kenneth. Konkrete tal på madaffaldet gør det også muligt at beregne værdien af affaldet i forhold til niveauet af den udledte CO² og genanvendelsesværdien i et bæredygtigt perspektiv. Allerede gennem de første uger af projektet blev madspildet reduceret med mere end 500 kg, hvilket svarer til en reduktion på 2,1 ton CO².

”Alle ansatte har været meget positive, og bevidstheden er vokset blandt os. Nu tænker du, før du smider mad i affaldsspanden”, siger Patrik Rothoff, Chefkok på Stena Saga, omkring projektet.

Når madaffaldet komme i land sendes det til Daka ReFood og forarbejdes til biogas. ”Dette er et vind-vind-vind projekt, hvor vi bliver mere bæredygtige, set med både et miljømæssigt og et økonomisk perspektiv, da både madaffald og madomkostninger er reduceret. Samtidig har vi endda minimeret tunge løft ombord indenfor håndteringen af mad, hvilket er en forbedring for helbredet og velbefindende for vores ansatte ombord” uddyber Patrik Rothoff.

Kort sagt, allerede efter 9 måneder efter projektets start er Stena Line blevet certificeret med REFOOD Mærket og arbejdet fortsætter nu i land, hvor næste mission er at komme madspildet fra terminalen i Frederikshavn til livs. Dette projekt er allerede godt i gang og forventes at blive certificeret efter sommeren.

Tilbage

keyboard_arrow_up