Arla

Skridt for skridt mod en bæredygtig fremtid

De ambitiøse mål hos mejeriselskabet Arla er at være klimaneutral i 2050 og at reducere udledningen af CO2 per kg mælk med 30% i 2030 i forhold til 2015.

Download hele casen

Her behandles maden som en ressource, der kan genanvendes og genbruges i stedet for at smide den ud. Derfor har Arla indgået en aftale med Daka ReFood om afhentning og behandling af restprodukter og kasserede fødevarer fra de 20 danske mejerier fra Aalborg i nord og Kruså i syd.

Klimastrategi med fokus på fødevarespild

Kampen mod fødevarespild er et strategisk fokusområde hos Arla, som sætter ind på maksimal udnyttelse af råvaren fra ko til bord. Indsatsen omfatter hele værdikæden fra gård til mejeri og videre til forbrugerne.

”Vi har et mål om at nedbringe vores spild løbende. Det kan vi kun, når vi ved, hvor og hvornår spildet opstår, så vi kan undgå problemer og udveksle erfaringer på tværs”, siger Kristian Østerlink Eriknauer, Vice President Corporate Responsibility.

Bæredygtig genanvendelse

Gennem de seneste 5 år er Arlas spild nedbragt til under 2% af den samlede råvaremængde, og indsatsen fortsætter.

Arla ønsker også, at de restprodukter, der uundgåeligt vil være i så stor en produktion, bliver genanvendt bedst muligt. Derfor doneres Arlas fødevarer til fødevarebanker, mens resten bliver recirkuleret som foder, gødning og biogas.

Arla har ændret datomærkningen fra "Bedst før" til "Ofte god efter", for at give den sunde fornuft større indflydelse.

I 2014 indledte mejeriet Arla samarbejdet med Daka ReFood om afhentning af madaffald.

Mejeriet er certificeret med REFOOD-mærket* .

Om REFOOD-mærket*

Gennem et samarbejde med Daka ReFood kan du opnå REFOOD-certificering og bruge REFOOD-mærket. Det gør 1.000 andre danske virksomheder allerede. Mærket tydeliggør indsatsen mod madspild og for genanvendelse over for både medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere.

Bliv klogere på REFOOD-mærket

Tag dit første skridt mod en bæredygtig løsning til dit madaffald.

Skriv eller ring til os. Det er naturligvis ganske uforpligtende.

Når du udfylder formularen, accepterer du samtidig vores betingelser for behandling af dine personoplysninger

Rasmus U. Hansen

Key Account Manager

keyboard_arrow_up